2015-06-15
KOMUNIKAT ZWIĄZKU BANKÓW POLSKICH DOT. ATAKU HAKERSKIEGO NA BANK
Szanowni Państwo,
w związku z pojawiającymi się informacjami w mediach dotyczącymi ataku hackerskiego na jeden z polskich banków Rada Bankowości Elektronicznej Związku Banków Polskich przedstawia stanowisko w tej sprawie.
W jednym z banków odnotowano incydent, w wyniku którego doszło do kradzieży informacji poufnych związanych z użytkownikami internetowego systemu transakcyjnego. Trwają działania podjęte przez organy ścigania, których celem jest wykrycie sprawców tego incydentu. Działania podjęte przez prokuraturę i policję są bardzo intensywne. Do chwili ustalenia przez organy ścigania sprawców przestępstwa wszelkie dywagacje w tym temacie mają jedynie charakter spekulacji.
Sektor bankowy skutecznie współpracuje z policją i prokuraturą od wielu lat w zakresie ścigania przestępstw popełnianych na szkodę banków i ich klientów i dlatego jesteśmy przekonani, że ujęcie osób odpowiedzialnych za to przestępstwo i postawienie ich przed wymiarem sprawiedliwości to tylko kwestia czasu.
Wiele systemów teleinformatycznych, których celem jest obsługa klientów, jest atakowanych każdego dnia, w tym również systemy bankowe. Przestępcy starają się uzyskać dostęp do nich i wykraść informacje w nich zgromadzone. Tak się stało kilka lat temu, kiedy przestępcy przełamali zabezpieczenia PlayStation Network i  serwisu Qriocity. Faktyczny zakres szkód nie jest znany, ale mogło dojść do wycieku nie tylko danych osobowych, ale i numerów kart kredytowych nawet 77 milionów klientów użytkowników Sony PlayStation. Innym bardzo spektakularnym przypadkiem było włamanie do EMC RSA, w wyniku którego doszło do wycieku poufnych informacji związanych z tokenami RSA SecurID. Inną formą ataku jest blokowanie dostępu do internetowych serwisów, tak się stało w Estonii w 2007 r. oraz w Polsce gdy zaatakowano serwisy Sejmu RP, Premiera RP i kilku innych instytucji rządowych i państwowych.
Dynamiczny rozwój technologii spowodował, że przestępstwa przenoszą się do świata, często nazywanego cyberprzestrzenią. Również tam mamy do czynienia z nowego typu zagrożeniami dla wszystkich sektorów gospodarki, w tym również banków. Odpowiedzią na nie jest ścisła współpraca pomiędzy bankami. Dlatego banki od wielu lat  w obszarze bezpieczeństwa nie konkurują ze sobą tylko współpracują. Każdy z banków może liczyć na wsparcie innych banków i pomoc w sytuacji gdy mamy do czynienia z przestępstwem popełnianym na szkodę klientów i ich banków.
W związku z powyższym Rada Bankowości Elektronicznej ZBP udziela i będzie udzielała wsparcia swoim Członkom, gdyż banki jako podmioty profesjonalne, a jednocześnie instytucje zaufania publicznego będą dokładały należytej staranności m. in. w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa środkom finansowym zgormadzonym przez klientów i zdeponowanym w bankach.
Należy przy tym zaznaczyć, że pieniądze klientów ulokowane w bankach zawsze były, są i będą bezpieczne, gdyż oprócz podejmowanych przez banki działań, również tych z udziałem organów ścigania, funkcjonują rozwiązania prawne, które gwarantują klientom banków bezpieczeństwo zdeponowanych przez nich środków finansowych.
Jednocześnie Rada Bankowości Elektronicznej ZBP zaleca klientom bieżącą aktualizację informacji nt. bezpiecznego korzystania z Internetu, w tym z bankowości internetowej. Aktualne informacje na temat bezpieczeństwa transakcji elektronicznych znajdują się w internetowych serwisach transakcyjnych banków oraz na stronie internetowej Związku Banków Polskich www.zbp.pl w dziale „Dla Klientów” -> „Bezpieczny bank”. Są tam dostępne informacje nt. aktualnych zagrożeń dla klientów korzystających z bankowości elektronicznej oraz poradniki jak bezpiecznie korzystać z bankowości internetowej, kart płatniczych oraz bankowości telefonicznej.
Klienci banków korzystając z bankowości internetowej, jeśli będą mieli do czynienia z sytuacją nietypową lub budzącą niepokój, powinni bezzwłocznie skontaktować się z bankiem za pośrednictwem infolinii lub placówki bankowej, który udzieli pomocy i niezbędnego wsparcia. Warto na bieżąco aktualizować swoją wiedzę w tym obszarze, gdyż bezpieczeństwo pieniędzy zdeponowanych na rachunkach bankowych z dostępem przez internet w dużej mierze zależy od naszego zachowania.
Rada Bezpieczeństwa Banków, Związek Banków Polskich 

Więcej informacji dostępnych tutaj.
 

2015-06-13
KOMUNIKAT PLUS BANK S.A. DOTYCZĄCY BEZPIECZEŃSTWA DANYCH
więcej
2015-07-06
Obniżaj faktury w Plusie i Cyfrowym Polsacie nawet do 0 zł!
więcej

Sprawdź nasze
inne produkty
X
Drogi użytkowniku
Na stronie internetowej PLUS BANK S.A. z siedzibą w Warszawie, Al. Stanów Zjednoczonych 61A, 04-028 Warszawa, pliki cookies (ciasteczka) używane są w celu zarządzania danymi użytkowników, uwierzytelnianiem, nawigacją oraz innymi funkcjami niezbędnymi do prawidłowego jej funkcjonowania, opisanymi szczegółowo w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisach internetowych PLUS BANK S.A. W programie służącym do przeglądania stron internetowych (przeglądarce internetowej np. Firefox, Chrome, Internet Explorer lub innej) w dowolnym momencie można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies, w tym wyłączyć obsługę plików cookies. Pamiętaj, że zmiana ta może spowodować brak dostępu do niektórych funkcji Serwisu.

Użytkownik, który jedynie przegląda Serwis i zapoznaje się z treściami ogólnodostępnymi, nie musi informować nas o swojej tożsamości. Niemniej jednak należy mieć na uwadze, że za dane osobowe mogą zostać uznane także dane zawarte w plikach cookies, jeśli możliwe jest ich pośrednie lub bezpośrednie powiązanie z osobą fizyczną. Zbieranie i przetwarzanie danych osobowych w szerszym zakresie może mieć miejsce w związku z korzystaniem przez Użytkownika z usług świadczonych drogą elektroniczną w Serwisie (np. w celu skorzystania z formularza kontaktowego, złożeniem wniosku dotyczącego produktu bankowego, wyrażenia zgody na przetwarzania danych osobowych gdy nie jesteś Klientem Banku itp.). Podanie danych osobowych jest również niezbędne do korzystania z konta w bankowości elektronicznej. Informujemy, że nie jest możliwe anonimowe korzystanie z usług, dostępnych w niepublicznej części Serwisu, związanych z korzystaniem z bankowości elektronicznej (dostęp do konta).
Przejdź do serwisu